Wielu rodziców zadaje mi to pytanie. Jakie są przyczyny zaburzeń integracji sensorycznej. Co je spowodowało? Czy można było im zapobiec…?
Na ten moment, nie jesteśmy w stanie stwierdzić dokładnie, co powoduje zaburzenia przetwarzania bodźców sensorycznych. Naukowcy zajmujący się tym zagadnieniem, mówią o wielu możliwych czynnikach. Wyróżniono więc tzw. czynniki ryzyka, które mogą się przyczyniać do występowania trudności sensorycznych:
- Zaburzenia integracji występujące u rodziców- skłonność do zaburzeń integracji dziedziczona często jest po rodzicach.
- Późne macierzyństwo- po 35 roku życia.
- Ciąża w wyniku zapłodnienia in vitro- jako ciąża wysokiego ryzyka.
- Ciąże wysokiego ryzyka (w tym mnogie), szczególnie ciąża zagrożona (leżenie matki) oraz ciąże podtrzymywane farmakologicznie.
- Picie alkoholu, branie używek, i narażenie na inne substancje toksyczne w okresie ciąży.
- Powikłania podczas porodu naturalnego (przedłużające się fazy porodu, mechaniczne interwencje- vacum, kleszcze).
- Poród przez cesarskie cięcie (największe ryzyko tzw. cesarki planowe, bez samoistnego rozpoczęcia akcji porodowej ).
- Niższa punktacja w skali Apgar.
- Wcześniactwo.
- Zbyt niska waga urodzeniowa (poniżej 2400g),
- Wysoki lub graniczny poziom bilirubiny w krwi u noworodka.
- Nieprawidłowy rozwój psychomotoryczny dziecka w 1 roku życia: zaburzenia napięcia mięśniowego, późniejsze osiąganie umiejętności ruchowych, omijanie faz rozwojowych (badania potwierdziły, że brak czworakowania zwiększa u dziecka ryzyko dysleksji).
- Wystąpienie zaburzeń rozwojowych i niepełnosprawności dziecka: autyzm, zespół downa, mózgowe porażenie dziecięce, niepełnosprawności sprzężone, niepełnosprawność intelektualna, zespół kruchego chromosomu x.
- Zaburzone zachowania niemowląt dotyczące snu (zbyt mała ilość snu dobę, problemy z zasypianiem, ciągle wybudzanie się), jedzenia (problemy z ssaniem piersi, problemy z wprowadzaniem pokarmów, odruch wymiotny przy wprowadzaniu pokarmów) i komunikacji (dziecko nie nawiązuje kontaktu wzrokowego, odpycha się od rodziców, woli leżeć samo w łóżeczku).
- Dzieci niedostymulowane bodźcami (deprywacja sensoryczna).
- Dzieci notorycznie przestymulowane bodźcami (chaos sensoryczny).
Trzeba pamiętać, że to są jedynie czynniki ryzyka… Często spotykam się z sytuacjami, gdy dzieci pomimo występowania niektórych powyższych czynników, nie mają trudności sensorycznych. Bądź są one tak nikłe, że dziecko sobie z nimi doskonale radzi i nie utrudniają mu codziennego funkcjonowania. Ale jak to w życiu, czujność i obserwacja własnego dziecka, nie zaszkodzi… 🙂 Przecież każde dziecko to inna historia, i tego się trzymajmy 🙂
[…] Co to jest Integracja Sensoryczna (SI)? Linki na ten temat:Aleksandra Charęzińska – skad sie biora zaburzenia sensoryczne […]
[…] Linki na ten temat:Skąd się biorą zaburzenia sensoryczne? […]